Znate li dobro kupovati hranu?

Metode obmanjivanja i namamljivanja kupaca ne bi li u košaru utrpali što više proizvoda danas su dovedene do savršenstva. Znate li što želite i što stavljate u košaricu kad uđete u trgovinu? Čitate li deklaracije na proizvodima? Ako ne, trebali biste, jer one su tu zbog vas: omogućuju vam da provjerite svježinu proizvoda, da izbjegnete proizvode s velikom količinom aditiva ili sastojcima na koje ste alergični, da lakše usporedite omjer cijene i kvalitete kod proizvoda iste kategorije, da kontrolirate unos masnoća i šećera u organizam…

Popis sastojaka

Pri odabiru prehrambenog proizvoda prvo je pravilo pročitati popis sastojaka na deklaraciji proizvoda. U popisu moraju biti navedeni svi sastojci hrane po opadajućem redoslijedu prema količini u kojoj su zastupljeni (dakle, na prvom mjestu je sastojak koji je zastupljen u najvećoj količini, pa redom do onog kojeg ima najmanje). To pravilo omogućava vam da procijenite kvalitetu i isplativost određenog proizvoda u odnosu na drugi različite ili jednake cijene, uspoređujući koje mjesto zauzimaju skuplji i kvalitetniji sastojci (primjerice, količina mesnog ragua u umaku bolognese, jaja i maslaca u biskvitu itd.).

Provjerite vrstu sastojaka

Na deklaraciji treba provjeriti i vrstu sastojaka. Primjerice, umak će vjerojatno biti kvalitetniji ako sadrži ekstra djevičansko maslinovo ulje umjesto sjemenova ulja, a to vrijedi i za kekse pripremljene s maslacem umjesto s margarinom (koji je jeftiniji) ili za majonezu na kojoj piše da je napravljena “od svježih jaja” u odnosu na onu na kojoj piše samo “od jaja” (u tom slučaju moguće je da su upotrijebljena jaja u prahu ili zamrznuta).

Pročitajte trgovačke nazive

Trgovački naziv proizvoda također je važan, jer u mnogim slučajevima odmah otkriva kvalitetu prehrambenog proizvoda. Primjerice, ekstra djevičansko maslinovo ulje kvalitetnije je od djevičanskog, a djevičansko od onog na kojem piše samo “maslinovo ulje”; svježe pasterizirano mlijeko bolje je od onog na kojem piše samo pasterizirano mlijeko, voćni sok sadrži veći udio voća nego voćni nektar itd.

Rok trajanja

Svakako provjerite rok trajanja proizvoda. Pritom imajte na umu da pravilo “što je krajnji rok trajanja dalji, to je proizvod svježiji i bolji” vrijedi u većini slučajeva, ali ne uvijek. Naime, kod nekih je proizvoda poželjno da “odleže” neko vrijeme. Primjerice, kod jogurta dalji krajnji rok trajanja znači da ima više mliječnih fermenata korisnih za organizam, no tuna konzervirana u ulju, suhomesnati proizvodi ili tvrdi sirevi s vremenom dobivaju na punoći okusa (naravno, u određenim granicama).

Koji su aditivi upotrijebljeni

U prehrambene proizvode mogu se stavljati samo dopušteni aditivi (u skladu s pravilnikom o prehrambenim aditivima), koji su bili podvrgnuti strogim ispitivanjima i testiranjima te se smatraju neškodljivim. U nekim su slučajevima čak korisni, poput nitrata u suhomesnatim proizvodima (neutraliziraju smrtonosni botulin) ili konzervansa (sprečavaju razmnožavanje štetnih klica). No, u ostalim slučajevima prisutnost aditiva pokazatelj je niže kvalitete: primjerice, ako u mekom siru ima polifosfata ili zgušnjivača, znači da je napravljen od mnogo vode i malo mlijeka; tibendazol kod naranči služi samo da bi umjetno produljio njihov vijek trajanja. Opće pravilo, iako ne i apsolutno točno, jest da je između dva proizvoda iste tipologije bolje dati prednost onom koji ne sadrži aditive, a isto vrijedi i za bojila koja imaju isključivo estetsku funkciju.

Precizna određenja

Neki sastojci na deklaraciji mogu biti označeni samo općim nazivom kategorije, bez preciznijeg određivanja. Primjerice izraz “biljna ulja” može značiti da su u proizvodnji korištena tropska ulja koja sadrže mnogo zasićenih masnih kiselina, a njih bi prema savjetima nutricionista trebalo izbjegavati. Isto vrijedi i za izraz “biljne masti”. Stoga je sigurnije dati prednost proizvodima na čijoj su deklaraciji sastojci precizno određeni, a ne samo općim nazivom kategorije.

Fotografije: Shutterstock

prethodni tekst
sljedeći tekst

You Might Also Like